Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zachowanie dla centrum kadru jest przedstawione na poniższym wykresie.
![Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu](upload2/13301_roz_centr.jpg)
Podstawowe pytanie, na które warto odpowiedzieć, dotyczy tego czy warto
obiektyw "kitowy" 18-55 mm AL II wymieniać na testowanego Pentaxa 17-70
mm. Porównanie wykresów uzyskanych dla obu obiektywów nie pokazuje jakiś
rzucających na kolana różnic. I chyba nie jest to zasługą słabych wyników
Pentaxa 17-70 mm lecz raczej dobrych osiągów obiektywu "kitowego". Wyniki
uzyskiwane dla obiektywu przymkniętego o około 1 EV w stosunku do
maksymalnego otworu względnego, są w obu instrumentach bardzo podobne.
Różnicę jakości sprzętu widać na maksymalnym otworze, gdzie Pentax 17-70
mm wypada wyraźnie lepiej.
Warto jednak zaznaczyć, że w modelu 17-70 mm maksymalny otwór, dla ogniskowych 50-70 mm, nie jest najlepszy. Tam obiektyw sięga ledwo 30 lpmm, a więc umownego poziomu przyzwoitości. Z drugiej strony "kit" kończy się na 55 mm i ma tam światło f/5.6, na którym Pentax 17-70 mm "wdrapuje" się już na wysokość prawie 37 lpmm.
Drugie porównanie, które warto wykonać dotyczy Sigmy 17-70 mm. Tutaj trzeba pamiętać, że jej test był wykonywany na 8-megapikselowej matrycy Canona 20D, która z definicji będzie dawać niższe wartości MTF50, a przez to utrudniać bezpośrednie porównanie. Uwzględniając jednak fakt, że wyniki porównywalnych jakościowo szkieł testowanych na tych matrycach różnią się o czynnik na poziomie 10% (warto rzucić okiem na test Sigmy 1.4/30, żeby to ocenić), możemy stwierdzić, że Pentax 17-70 mm i Sigma o tych samych parametrach zachowują się w centrum kadru bardzo podobnie.
Przejdźmy teraz do osiągów na brzegu kadru. Uzyskane przez nas wyniki przedstawione są na kolejnym wykresie.
![Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu](upload2/13302_roz_brzeg.jpg)
Tutaj już tak różowo nie jest. Rekordów jednak trudno oczekiwać, jeśli
weźmiemy pod uwagę, że mamy spory zakres ogniskowych, dosyć dobre
światło, obecność szerokiego kąta i umiarkowaną cenę. Warto jednak
zwrócić uwagę na dość słabe zachowanie na szerokim kącie, które nawet po
mocnym przymknięciu jest nieznacznie grosze niż w nowym "kicie" 18-55
mm. Na 30 mm oba obiektywy poczynają sobie podobnie, na 50-55 mm, dla
wspólnego zakresu przysłon także podobnie. Na 70 mm Pentax prezentuje
się szczególnie słabo dla f/4.0 i f/5.6 i dopiero przymknięcie do f/8
znacznie poprawia sytuację. Można jeszcze przypomnieć, że brzeg kadru
Sigmy 17-70 mm wcale nie wyglądał lepiej.
Na zakończenie rozdziału prezentujemy wycinki naszej tablicy testowej uzyskane przy pomocy plików JPEG, zapisywanych równolegle z omawianymi powyżej RAW-ami.
![Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu Pentax smc DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM - Rozdzielczość obrazu](upload2/13415_pen17-70_rozISO.jpg)